18 de diciembre de 2008

La Justicia deslegitima la expulsión de Isabel Martín del grupo municipal de Compromís

HortaNotícies, Paiporta

El Juzgado de lo contencioso-administrativo número 10 de Valencia ha dado la razón a la concejal paiportina Isabel Martín, la cual fue expulsada del grupo municipal al que pertenecía, Compromís per Paiporta, en base a su abandono de la formación política por la que concurrió a las elecciones, EUPV. El Ayuntamiento ha confirmado que “acata absolutamente la sentencia” y no recurrirá.
La sentencia indica que la previsión legal para que un concejal pase a quedar como no adscrito “se da únicamente en los casos de falta de adscripción desde un inicio o bien el abandono del grupo en que estaba integrado –que no abandono de la formación política, que son cosas distintas”.
En referencia a que el concejal de EU Pascual Pardo se quedara como representante de Compromís la sentencia explica que, aunque serán los concejales que permanezcan en un grupo municipal cuando la mayoría de sus concejales lo abandonen los legítimos integrantes de dicho grupo político a todos los efectos”, en este caso, al estar el grupo político municipal, formado por dos concejales “no se produce el hecho de que la mayoría de los concejales del mismo hayan abandonado la formación política que presentó la candidatura, puesta esta formación era una coalición de varias”.

Además, no puede hablarse en modo alguno de que “la mayoría” hayan abandonado la formación política que presentó la candidatura, pues a lo sumo, sólo lo ha hecho la mitad.

Por tanto, el juzgado número 10 de Valencia declara contraria a derecho la resolución expresada en el pleno del Ayuntamiento de Paiporta de fecha 31 de julio de 2008 por la que se acuerda apartar a la recurrente del grupo político municipal al que estaba adscrita, en base al abandono por parte de la misma de la formación política por la que concurrió a las elecciones.

Por su parte, Isabel Martín se ha declarado “satisfecha” e incluso “muy contenta” de que la sentencia le de la razón, ya que siempre ha defendido la unidad del grupo municipal en el que se integraba.

“Ahora será Pascual Pardo quien tendrá que ver si lo acepta o no, si decide quedarse y trabajar juntos o elige otra salida”, ha manifestado. Martín pedirá al alcalde, Vicente Ibor, que esta sentencia pase por pleno lo antes posible para regresar como portavoz de Compromís lo antes posible.

A su juicio, esta sentencia “deja en evidencia que ni se leyeron mis alegaciones presentadas al Ayuntamiento”, y ha lamentado haber tenido que pasar varios meses aguantando comentarios que se referían a ella como “tránsfuga”, cuando “ni dejé la coalición a la que representaba ni el grupo municipal y voy cumpliendo el programa electoral que defendí en elecciones punto por punto”.

El Bloc de Paiporta ha valorado muy positivamente la sentencia y lamenta que se haya tenido que llegar a este extremo. También se pregunta si Ibor “se seguirá alineando con la ilegalidad que representa la decisión que en su momento tomó o hará caso de la Justicia como abogado que es”.

Asimismo, insta a EU a acatar la sentencia y “a no intentar usurpar de forma amoral aquello que una amplia mayoría de los integrantes de la lista Compromís per Paiporta, como ahora la Justicia, apoyan”.

Por parte del Ayuntamiento, se ha informado de que “acatan absolutamente la sentencia” en un caso “especialmente complejo pues no existían valoraciones previas de casos similares”, por lo que no interpondrán ningún recurso.

“Sólo queda el fleco de la aplicación de la sentencia, por lo que ahora consultaremos con los servicios jurídicos si la aplicación debe ser inmediata o se aplaza hasta que sea definitiva” después del plazo para hacer alegaciones de 15 días.

21 de noviembre de 2008

VIDES EXEMPLARS

Ramon Cardona

Levante-EMV, 19-XI-2008


Cada societat, cada època, construeix una representació de les seues aspiracions, crea un ideal de persona, una imatge arquetípica per mostrar-se com desitjaria ser. Els valors que es volen transmetre es mostren mitjançant uns ídols, uns herois investits del bo i millor de cada cultura, de cada grup. Són els models a seguir, les actituds a imitar, les vides exemplars.

Darrerament hem pogut saber quin és l'ideal personal per al PP, el partit que ens governa al País Valencià i és alternativa de poder a l'estat. El seu president, el senyor Rajoy, va dir explícitament que el Senyor Fabra era un polític exemplar, Ricardo Costa, Secretari General del PP valencià, considera exemplar l'actitud de l'exalcalde de Vila-real, Manolo Vilanova, ja condemnat definitivament a totes les instàncies judicials. El vicealcalde de Castelló lloa com exemple de transparència i participació la tramitació del PAI dels Mestrets, sentenciat com il·legal pel Tribunal Superior de Justícia. I l'exemplaritat va de boca en boca de tots els dirigents del partit conservador, tirant-se floretes i presentant-se mútuament com a models de comportament per a tots els ciutadans.

Davant del contrasentit evident entre allò que sabem d'aquestes persones i l'exemplaritat que s'autoregalen seria fàcil pensar que tot forma part del llenguatge buit dels polítics (d'alguns polítics), que només són intents de colar-nos una realitat inexistent, que són una pura cortina de fum per confondre la gent.

Però no hem de caure en eixa tentació. El senyor Rajoy, el senyor Camps, el senyor Fabra, el senyor Costa o el senyor Rambla ho diuen seriosament: Animen a cada ciutadà a esforçar-se per ser com aquestes persones, que contagien al seu voltant el seu tarannà modèlic, la seua idiosincràsia excelsa.

Només cal vore l'entorn de l'exemple més exemplar: el President de la Diputació i president del PP a Castelló, el senyor Fabra. Apareix flanquejat als plens de la Diputació per dos personatges riallers i satisfets. Tots dos, imitant el seu cap, tenen la seua carrera judicial, el seu camí de perfecció. El senyor Martínez -aquell a qui li regalen finques com a vosté una corbata- per eixos negociets de tu ven al meu preu, jo ho requalifique, ells ho venen, nosaltres (no. Tu, no) ens enriquim , ... l'altre, el senyor Aparici, va ser condemnat per distraure genere que no era seu. La família --la nuclear, la de veres- bé, gràcies. Compartint algunes imputacions i, en principi, investigada. El nebot policia, escorta d'aquest model de virtuts, ha estat detingut en una important operació contra el tràfic de drogues. A la senyora Pallardó diputada provincial, se li encomana també aquesta febrada i duplicava els kilòmetres de viatges que no podia cobrar perquè els feia amb un cotxe oficial que no li corresponia. Qui fa el que pot no està obligat a més. I podríem continuar amb xòfers, ex-amics, companys de militància, ...

Tot el PP el pren com a model incomparable en tots els aspectes: "Ací no dimiteix ni déu" usant el simpàtic llenguatge popular que el mateix Fabra posa d'exemple als xiquets i xiquetes dient fill de puta a l'adversari polític. Qui no pensa com ells es menyspreat fins i humiliat, seguint l'estil d'aquest president que tota la gent pot admirar per la tele. Ací hi ha càrrecs de lliure designació a cabassades --els paguen els ciutadans-, i l'amiguisme i el nepotisme envaeixen tots els àmbits de l'administració. El darrer cas conegut, la creació d'un lloc de treball ad hoc per al fill del senyor Font de Mora, el Conseller que diu que són pioners i que totes les comunitats copiaran la seua bajanada d'impartir Educació per la Ciutadania en Anglès a un alumnat que no l'entén i sense el professorat adient.

Per remat, també van considerar exemplar el darrer congrés del PP. No pot ser d'una altra manera: han decidit que ja no cal prendre cap mesura ni assumir cap responsabilitat quan algú del PP és deshonest, ni quan pillen in fraganti a un militant del PP, ni quan a algun afiliat del PP l'incriminen indicis ben clars, ni quan s'enriqueix de manera inexplicable algú del PP, ni quan un càrrec del PP siga formalment imputat. Només quan (improbablement) un membre del PP siga (injustament?) condemnat ("el pueblo me quiere"), potser que alguna mesura prenga el PP ("las urnas me exculpan"). Quina condemna li cal al PP per actuar? El llistó l'ha fixat el mateix Fabra. Segons ell, l'ex-alcalde de Vila-real, president del PP al seu poble, no hauria de deixar de manar, perquè encara pot recórrer a algun tribunal europeu. És fa difícil, en democràcia, trobar un exemple més clar d'exculpació preventiva de tot un col·lectiu, però ho fan per bé: el PP no vol posar cap límit a la millor i més perfecta imitació de tots aquests exemplars.

I la ciutadania? No és difícil trobar moltes persones imperfectes, que no poden seguir aquest camí tan ben marcat, valorat i pagat, però que els agradaria. No és cert que hi ha tot un allau de gent delerosa de poder pujar al carro? No fan allò que poden per semblar-se a aquests exemples vitals?

Amb tant vida exemplar, ja podem posar-nos a tremolar.

Quina societat estan construint? A què estan jugant? Quant costarà en diners? Quant en valors? Quanta dignitat es perdrà pel camí?

5 de noviembre de 2008

Fonamentalisme disfressat de modernitat

JOAN RIBÓ

Levante - EMV, 5 Novembre de 2008

M´ha cridat poderosament l´atenció com s´ha plantejat el Partit Popular el tema de l´assignatura d´Educació per a la Ciutadania en l´ESO en el seu congrés recent. El que han votat els congressistes del PP no ha estat l´assignatura en anglés sinó el seu rebuig a l´assignatura. Qualsevol pot entrar en la pàgina web d´aquesta organització i comprovar-ho en la pàgina 7 de la seua ponència congressual anomenada «Sí a la vida»: «Implica un claro propósito de adoctrinamiento ideológico y supone una intromisión en la tarea de formación moral de los hijos, que de acuerdo con la Constitución española compete únicamente a los padres. El Partido Popular de la Comunidad Valenciana quiere reiterar su rechazo frontal a esta asignatura y a los contenidos mínimos fijados para la misma por el Gobierno, y apoya el derecho de los padres al ejercicio de la objeción de conciencia. Desea expresar, asimismo, su respaldo a los esfuerzos realizados por la Conselleria de Educación para dar una solución a este conflicto, que ha de ser plenamente respetuosa del derecho fundamental de los padres a educar a sus hijos conforme a sus propias convicciones morales y religiosas».
Per tant, que ningú s´equivoque. Els plantejaments del Govern valencià respecte a aquesta assignatura no són per a defensar la introducció del trilingüisme en l´ensenyament. La ponència parla del trilingüisme després, acompanyat, com és raonable, d´un programa de formació del professorat i de mobilitat de l´alumnat. La introducció de l´anglés com a llengua vehicular d´aquesta assignatura té un únic motiu com es diu clarament en la ponència: lluitar contra una assignatura que «adoctrina ideològicament» i «suposa una intromissió en la formació moral dels fills que és competència exclusiva dels pares». El problema no és una qüestió de llengua vehicular. El problema és garantir «als pares educar als seus fills conforme a les seues pròpies conviccions morals i religioses» encara que siga mitjançant el pervers mecanisme d´impedir que els alumnes s´assabenten dels plantejaments bàsics d´aquesta assignatura a l´emprar una llengua que no coneixen adequadament.
Estem davant d´un conflicte ideològic important que el Partit Popular vol amagar amb una cortina de fum de modernitat simulant que vol introduir el trilingüisme. El problema no és l´anglés. El problema és la ideologia ultraconservadora del PP beguda dels sectors neocons nord-americans i dels grups més conservadors de l´Església catòlica espanyola (legionaris, kikos, Opus, etc.). Segons aquests pensaments, la societat democràtica no pot defensar i educar en unes normes de ciutadania com fan ensenyances reglades de molts països de la UE. Per aquests sectors que defensa i representa el PP, les conviccions morals i religioses estan per damunt de la societat exactament igual que ho estan a les escoles coràniques dels països islàmics més fonamentalistes o estaven a Espanya durant la Inquisició o el nacionalcatolicisme de Franco.
Aquest és el nucli del problema. Volen tornar a plantejaments anteriors al Segle de les Llums on cada creient religiós té les seues «úniques normes vertaderes», en oberta confrontació amb els que pensen una altra cosa, siga religiosa o laica. Pel contrari, molts pensem que establir unes normes mínimes de respecte, tolerància i ciutadania on tots poguem conviure sent cristians, musulmans, jueus o ateus és una de les tasques més importants de l´educació.
El PP amaga el nucli del problema i desvia l´atenció a l´anglés per un motiu evident: sap que plantejat com ells ho plantegen seria rebutjable per a la majoria de la població allunyada en la seua forma de pensar d´aquests plantejaments religiosos fonamentalistes que són la causa i la base del seu rebuig a l´assignatura d´Educació per a la Ciutadania.
Evidentment és un destarifo plantejar l´ús d´una llengua estrangera com a llengua vehicular de cap assignatura sense una preparació prèvia indispensable tant d´alumnes com de professors. Té tant poc de trellat que el mateix PP indica com s´ha de fer poques pàgines després en la mateixa ponència.
Molts pensem que si alguna competència li resta a l´alta inspecció educativa que depén del Ministeri d´Educació, hauria de dir la seva i posar en el seu lloc aquesta situació kafkiana. Comença a ser escandalós el silenci, quan no aprovació, de la ministra d´Educació, Mercedes Cabrera, en un tema on no es pot permetre mantenir-se més temps callada com si ho consentira. Senyora ministra, el seu silenci ja no és prudència, cada dia es torna més en un problema de complicitat i de corresponsabilitat. Algú li haurà de recordar al Govern valencià que l´Estat autonòmic no és un estat feudal ni forma part dels estats vaticans. Allò ja va passar. Afortunadament la història va tancar la pàgina i no volem que torne per molt que alguns governants valencians ho demanen de forma insistent al seu Déu en llurs pregàries matutines.

*Projecte Obert.

1 de noviembre de 2008

Paz ahogada en sangre colombiana

EN EL CLUB.
Paco Simón, Sara Verdú, Jorge Mata y Héctor William López.
Jose Aleixandre

Club Diario

"Volver a nacer" narra el exterminio de un movimiento político y su resistencia desde el exilio

María Tomás, Valencia

La Unión Patriótica (UP) es un partido liberal colombiano poco conocido en España. Sus miembros fueron perseguidos y exterminados. Se calcula que unas cuatro mil personas han sido asesinadas. Y las que no murieron, huyeron.

En España, el Centro de Estudios Políticos y Sociales CEPS ha identificado a 34 exiliados. Algunos han accedido a narrar sus testimonios en el documental Volver a nacer, de Paco Simón y Óscar Bernàcer, que se presentaba en el Club Diario Levante. Otros, aun lejos de su país, tienen miedo y callan. Mientras, la Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH) investiga el caso. Para que se haga justicia, no debe faltar la sensibilización y el testimonio.

Es lo que pretendían los autores de este documental producido por la Fundación CEPS y financiado por la Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament. Su presentación se enmarcaba en un debate sobre la impunidad y lo que se calificó de Estado terrorista colombiano.

Paco Simón, co director y coguionista, señalaba un dato escalofriante. En la proyección en Ciudad Bolívar el pasado agosto, tres jóvenes fueron ametrallados. Semanas antes, dos antiguos militantes de UP, Guillermo Riera y Luis Mayusa, corrían la misma suerte.

«Volver a nacer describe lo que pasa con la UP. Una esperanza de paz y justicia social ahogada en sangre», decía Simón. Sin embargo, lo que surge de las voces de sus protagonistas sigue siendo su compromiso. «Mataron a muchos pero no acabaron con sus ideas, que siguen vivas en los exiliados y en los hijos de los que cayeron .Un ejemplo de dignidad y apoyo a las causas justas». El acto se dedicó al compañero del CEPS, Voro Vila, pieza clave en el crecimiento de la izquierda democrática en Colombia, recientemente fallecido. Ribó destacó su «paciencia, inteligencia eficacia y tenacidad».

29 de octubre de 2008

DEBATES DE LA FUNDACIÓN CEPS 2008/09

ESTRENO DEL DOCUMENTAL DE LA FUNDACIÓN CEPS

“VOLVER A NACER. MEMORIA DESDE EL EXILIO DEL GENOCIDIO DE LA UNIÓN PATRIÓTICA EN COLOMBIA”

(Acto en homenaje a nuestro compañero Voro Vila)


DEBATE A CARGO DE:

Luis Alfredo Torres y Héctor William López

Militantes de la Unión Patriótica (UP) exiliados en la Comunidad Valenciana

Sara Verdú

Coordinadora de la Comissió Espanyola d'Ajuda al Refugiat (CEAR-PV)

MODERA:

Paco Simón

Codirector

Exposición fotográfica “Colombia respira: un país formal, otro real”,

de Jorge Mata y Ernesto Laos.

JUEVES, 30 DE OCTUBRE DE 2008

19 HORAS

CLUB DIARIO LEVANTE

C/ Traginers, 7, Valencia

Más información www.ceps.es

Colabora:
Club Diario Levante

Isaura Navarro: "Ha sido un lujo colaborar con la política social de Chávez"

La ex diputada de Esquerra Unida, durante la entrevista, a su vuelta de Venezuela.
José Aleixandre

La valenciana ha participado en la redacción de leyes sobre Administración Pública
Carlos Alós, Valencia
Levante-EMV, 27-Oct-2008


¿Es el Hugo Chávez tan fiero como lo pintan?
Ya lo conocía, de cuando fui diputada. He tenido varios encuentros con él, pero hay una desinformación interesada sobre las políticas sociales de Venezuela y siempre se pone la figura del presidente, que es controvertida. A un europeo le llama la atención, pero a los venezolanos les parece normal.

¿Cuál ha sido exactamente su función como asesora? La Asamblea Nacional mandata al presidente para legislar durante un tiempo. Se constituyen mesas técnicas y yo he estado en ellas como asesora. Ha sido muy interesante porque hay muchas cosas que podía aportar, que aquí en España serían imposibles por las reticencias.

¿Por ejemplo?
Pues la ampliación de la participación ciudadana o el control social de la Administración. Y al contrario, cosas como la ventanilla única en la Administración que he incorporado a la ley venezolana.

Con Chávez existen sensaciones contrapuestas. Podría pasar por un caudillo militar y también por un líder izquierdista Es por la desinformación y porque sólo llega la anécdota. Los medios se quedan con lo que dice no con lo que hace, que es una política social que está transformando el país. Para mí ha sido muy enriquecedor, un lujo, porque lo que he aprendido como diputada lo he puesto en práctica en beneficio de un país. Aunque la política de Chávez recibe muchas críticas se ha avanzado en el acceso a la vivienda, se ha reformado la policía para acabar con la corrupción, hay leyes para luchar contra el acaparamiento de alimentos. La ONU ha dicho que Venezuela es uno de los pocos países que está actuando para garantizar los alimentos a los ciudadanos y la Unesco lo ha declarado país libre de analfabetismo. En España llevamos años denunciando el aumento del precio de los alimentos y el Gobierno no hace nada y allí sí hay un control. Se ha creado una ley para impedir la privatización del transporte ferroviario, que Chávez está extendiendo por todo el país.

Vamos, que ha vuelto encantada. Venezuela es un país que viene de 40 años de desigualdad, de pobreza. Todo eso cambiarlo cuesta mucho. Pero los barrios pobres, que son el 80%, y donde antes no había nada, tienen médico 24 horas, atención especializada y hospitales. Se ha creado una red de mercados del Estado que garantiza alimentos a precios básicos. Hay misiones educativas para acabar con el analfabetismo. Hay personas que todas las semanas cocinan para el Estado por un salario. Hacen la comida y la merienda. Se garantiza que la gente coma, estudie y tenga sanidad. Son los cimientos para transformar el país. A la gente que estudia se le da un dinero, no mucho, pero es un salario. Y esto la oposición dice que es una compra de votos y que para qué quiere estudiar la gente. Claro, analfabetos son más fáciles de manipular y sobre todo de explotar laboralmente. Pero, si estudian son más exigentes. Hay una contribución de los trabajadores a la Seguridad Social que antes no había. El Estado compra fábricas para asegurar el suministro de bienes. Ha comprado Cemex para poder construir viviendas sociales. Y eso genera riqueza porque además del petróleo el Estado tiene que tener medios para políticas sociales.

Le pregunto por la política valenciana. ¿Ya se ha recuperado del descalabro de las generales? Un partido recién nacido es normal que no tuviera un buen resultado. Ahora tenemos dos diputadas en les Corts que hacen un trabajo estupendo y representamos a una izquierda moderna. No teníamos grandes expectativas. Íbamos a dar la batalla y vamos a seguir dándola. Porque somos la izquierda que avanza y que construye y el diálogo es fundamental.

Ustedes podían pasar por recién llegados, pero el Bloc no era tan desconocido ¿no? Tampoco es un partido que en las generales logre buenos resultados.

¿Pacto o fusión entre Iniciativa y el Bloc?
Estamos abiertos al diálogo, queremos tener voz en las instituciones y tampoco sería un trauma.

¿Hay margen para el tercer espacio?
Estoy convencida de que lo hay. Un 10% que no se siente representado por las políticas neoliberales del PSOE ni los dogmas del PCE.

¿Volverá a Venezuela?
No. Volveré a mi trabajo en Comisiones en abril, cuando acabe mi excedencia.

21 de septiembre de 2008

Conferència CEPS

DEBATES DE LA FUNDACIÓN CEPS 08/09

Europa: Jaque al Estado de Bienestar

A cargo de

Gaspar Llamazares

Coordinador General de Izquierda Unida

Amat Sánchez

Profesor del Departamento de Economía Aplicada. Universitat de València

Delegado de CCOO

Modera:

Representante Fundación CEPS

JUEVES, 25 DE SEPTIEMBRE DE 2008

19.30 HORAS

MUVIM

C/Guillem de Castro, 8. Valencia

Colabora:



Fabiola Meco Tébar

Coordinadora Fundación CEPS

c/ Carniceros núm.8 bajo izda

46001 VALENCIA

Tfno.963926342

Fax.963918771

www.ceps.es

ceps@ceps.es


3 de septiembre de 2008

Obrir un debat sobre les nuclears?

JOAN RIBÓ

En els últims temps, en Espanya circula una consigna per tots els mitjans de comunicació i òrgans generadors d´opinió: cal obrir un debat sobre l´energia nuclear. Amaga un objectiu evident: canviar l´opinió dels espanyols respecte l´energia nuclear, molt majoritàriament contrària a aquesta energia. Els nuclearistes es basen en tres raons fonamentals: l´energia nuclear no genera gasos d´efecte hivernacle; l´energia nuclear és segura amb els reactors de nova generació i les noves tecnologies, i l´energia nuclear és l´energia més barata actualment.
Els partidaris de l´energia nuclear ens volen fer oblidar alguns dels problemes que resten sense resoldre des de l´origen d´aquesta energia. En primer lloc, la seua estreta relació amb la bomba atòmica. La tecnologia és, en molts aspectes, la mateixa. Si no, que li ho diguen als que polemitzen amb l´Iran i la seua tecnologia nuclear, pretesament pacífica. No hi ha que oblidar, a més, que les centrals nuclears produeixen residus, cas del plutoni, emprables com a material per a fabricar bombes nuclears.
En segon lloc, donar una solució raonable als residus nuclears que contaminen la terra durant centenars de milers d´anys i als quals encara cap país ha donat una resposta definitiva. En Espanya, per suposat tampoc, malgrat la saturació actual de les piscines de les centrals que els emmagatzemen. I en tercer lloc, les limitades reserves d´urani en el món mai permetran el seu ús com a forma d´energia significativa i important a escala mundial.
Cal analitzar les raons positives dels defensors de l´energia nuclear. En primer lloc, que no genera gasos d´efecte hivernacle només és veritat si tenim en compte exclusivament el procés de fissió de la central. No ho és si li seguim la pista a l´urani des que s´extreu en mines de molt baixa concentració i que després cal purificar i concentrar fins a nivells que siga l´isòtop fissible.
Afirmar que «l´energia nuclear és segura» en Espanya pot semblar fins i tot cínic després de veure el conjunt inacabable d´accidents en Vandellòs, Ascó o Cofrents. Sí que hi ha una cosa segura (i l´afirmació ja és d´un govern autonòmic): les empreses propietàries de centrals nuclears, en este cas Iberdrola i Endesa, estalvien en seguretat fins a límits que fan insegures aquestes centrals. El motiu és clar: és un negoci no respectar les normes. La sanció es recorre (com en el cas de Vandellòs) i no es paga, i, encara que s´haja de pagar, sempre ix a compte i rendible mantenir la producció en marxa.
Que ningú s´equivoque. Els grans accidents no són problema només de països endarrerits com Ucraïna i Txernòbil. Hi ha hagut greus accidents als Estats Units (central de les Tres Illes), al Japó, fa poc de temps a la mateixa nuclearitzada França, a Rússia, etc. Qualsevol sistema pot tenir un accident, com ho hem vist recentment en el cas de l´aviació. El problema és que un accident nuclear té unes conseqüències tant terribles que qualsevol persona amb sentit comú es pot preguntar: val la pena patir este risc si hi ha alternatives a l´energia nuclear totalment segures?
El tercer argument -«l´energia nuclear és l´energia més barata actualment»- és també un argument important. I és veritat i és mentira a la vegada: és veritat per a Endesa i Iberdrola, una vegada pagada l´amortització de la inversió realitzada. Però és mentira per als espanyols i per a la societat. S´han preguntat vostès el cost de gestionar els residus produïts en les nuclears durant la seua vida de centenars de milers d´anys? No ho pregunten a les empreses propietàries perquè elles no ho paguen. Ho paguem tots els espanyols en el rebut i en el pressupost del Consell de Seguretat Nuclear. Ací no funciona allò de qui contamina paga. En residus nuclears, elles, Endesa i Iberdrola, contaminen produint residus, i nosaltres, tots els espanyols, paguem.
Quan una empresa potencialment perillosa realitza una activitat necessita una pòlissa de responsabilitat civil per a fer front a possibles accidents. Spanair, per exemple, després del fatal accident aeri, ha començat a satisfer la indemnització als familiars afectats emprant la seua pòlissa de responsabilitat civil. Iberdrola realitza una tasca de risc evident al tenir en marxa una central nuclear en Cofrents. Algú coneix la seua pòlissa de responsabilitat civil front a accidents que podrien afectar a milions de persones en València (l´aigua que bevem) o la Ribera (aigua, cultius agrícoles, etc.)? Ens temem que la seua pòlissa no és una altra cosa que l´acció subsidiària de l´Estat.
Jo li preguntaria a algun partidari de l´energia nuclear. Si no externalitzaren els costos de gestió de residus, els costos de responsabilitat civil i les garanties estatals a inversions molt elevades, algú s´atreviria a muntar una central nuclear? Estem segurs que no, i tenim una prova: en Estats Units no hi ha restriccions a muntar una central mai, però en els trenta últims anys ningú ho ha intentat.
Obrir el debat a l´energia nuclear? Cap debat es pot rebutjar. Però els que volen obrir-lo realment el que volen es menjar-nos el coco, canviar una opinió clara i contundent dels espanyols front a aquesta energia bruta, encara que no emeta directament diòxid de carboni, insegura com ho demostren els diaris tots els dies i cara si tenim en compte tots els seus costos.
Es pot tenir llum i energia d´una altra forma. Mitjançant energies netes i renovables on Espanya està ben col·locada tecnològicament a nivell mundial. En ­energia nuclear quasi tot ho hem d´importar. En energia eòlica o solar som exportadors de tecnologia i equips. Escollir on dirigir els esforços i les inversions és una qüestió de voluntat política, de quin camí agafar en la cruïlla energètica en què es troba el món. No ens podem equivocar ni podem fer cas a aquells que ens volen fer anar per camins que només interessa als que beuen de la mamella nuclear.

14 de agosto de 2008

Sopar popular a Paiporta

Como ya es tradición, el pasado 13 de agosto, Paiporta celebró el multitudinario Sopar Popular dentro de sus fiestas patronales, actividad que este año ha reunido a 4.200 participantes.

Más de 70 personas se juntaron a cenar en la mesa que los compañeros de Paiporta de Projecte Obert i del Bloc habían preparado.

No faltó en la mesa los platos que cada año prepara Amparo: esgarraet, conejo en escabeche y montaditos de jamón, atún y caballa. Tampoco faltó la refrescante sangría para tan calurosa noche.

Y si la comida fue buena no lo fue menos la compañía. El ex-diputado Joan Ribó, el concejal de Compromís de l’Alcudia Paco Sanz, el ex-alcalde de Puçol Juan Manuel Busto, Enrique Donate concejal de EU en Puçol, el secretario local del Bloc Josep Lluís Rosselló y el secretario comarcal del Bloc Albert Sebastià, entre otros, quisieron acompañar a la concejal de Paiporta Isabel Martín en estos delicados momentos.

También Mónica Oltra, Portavoz del Grupo Parlamentario Compromís, pasó la velada en Paiporta.

Vicent Ribelles, bajo la supervisión de Yudelis, nos preparó un riquísimo mojito cubano.

Saray y Eva.

Y después de la cena la fiesta continuó en el recinto ferial.

Buena música y mejor ambiente en la caseta de la asociación de vecinos de l’Horta de Zaguán

1 de agosto de 2008

ISABEL MARTÍN GÓMEZ REGIDORA A PAIPORTA ANUNCIA QUE ACUDIRÀ ALS TRIBUNALS

Isabel Martín Gómez, la que fins ahir ha estat la portaveu del grup municipal Esquerra Unida-BLOC, va anunciar que recorrerà la decisió del Ple de l'Ajuntament de Paiporta celebrat ahir en la que el Partit Popular va decidir declarar-la com a regidora no adscrita i retirar-li per tant el càrrec de portaveu del seu anterior grup a favor del que ara serà únic component del grup Pascual Pardo.

La regidora de Paiporta considera que "es tracta d'una decisió injusta i il·legal perquè es realitza per mitjà d'una interpretació torticera de la llei i que fa sospitar l'existència d'un pacte entre EU-PP en l'ajuntament. Algun dia el senyor alcalde haurà d'explicar-nos què rep a canvi, si ho fa per a reforçar la seua majoria com en el cas de Silla o quins altres interessos ocults té el PP en tot aquest assumpte. Tanta pressa tenia IBOR a cedir-li el lloc de portaveu al senyor Pardo que inclús se li va oblidar convocar legalment el Ple d'ahir."
Martín, va assegurar que continuarà defensant les línies programàtiques per les que va concórrer a les eleccions, i més en una etapa de molt difícil situació econòmica "per això estic ací i a això és al que em dec, la batalla judicial que ha iniciat Esquerra Unida en una cacera de bruixes que només beneficia al PP no em farà perdre ni un minut de les meues obligacions com a representant legítima d'una part de la ciutadania de Paiporta. Per a a les tasques legals estan treballant els meus advocats"
Paiporta 1 d'agost del 2008
Isabel Martín Gómez

EU y el PP expulsan a Isabel Martín del Grupo Municipal

Pascual Pardo es nombrado portavoz y miembro único de EU-Bloc tras la expulsión del grupo de Isabel Martín, quien recurrirá esta decisión
(HortaNotícies)

El pleno del Ayuntamiento de Paiporta aprobó ayer con los votos a favor del grupo municipal popular y del concejal de EU-Bloc, Pascual Pardo, y la abstención del grupo socialista, la designación de Pascual Pardo como “único miembro del Grupo Político Municipal de EU-Bloc, asumiendo las funciones de Portavoz del mismo.

Así, el equipo de Gobierno optó por apoyar el informe técnico emitido por el secretario municipal y corroborado por el servicio jurídico de la Diputación de Valencia, que entiende que Pascual Pardo “debe ser el único y legítimo representante del grupo EU-Bloc” tras acreditar Isabel Martín, su baja voluntaria del mismo”. Isabel Martín pasa a considerarse concejal no adscrita, manteniendo sus derechos representativos como miembro electo de la Corporación, pero sin formar grupo municipal, y formando parte de todas las Comisiones Informativas de las áreas municipales con voz y voto.

El pleno tomó esta “compleja decisión” bajo la responsabilidad que, según el alcalde, Vicente Ibor, “tiene el equipo de Gobierno para desbloquear una situación que no hemos creado pero que afecta y merma la marcha institucional por la falta de comunicación que existe entre los dos miembros que hasta ahora integraban el grupo político EU-Bloc en el Ayuntamiento”.Isabel Martín anuncia que recurrirá la decisión adoptada por el plenoIsabel Martín anunció que recurrirá esta decisión al considerar que se trata de una decisión “injusta e ilegal” porque se realiza por medio “de una interpretación torticera de la ley y que hace sospechar de la existencia de un pacto entre EU y PP”.

“Algun dia el alcalde tendrá que explicar que recibe a cambio, si lo hace para reforzar su mayoría como en el caso de Silla o qué otros intereses ocultos tiene el PP en todo este asunto”, explicó y añadió que “tanta prisa tenía Vicente Ibor en ceder el puesto de portavoz a Pardó que incluso olvidó convocar legalmente el pleno de ayer”.

Martín aseguró que continuarà defendiendo las líneas programáticas por las que concurrió a elecciones. “Por eso estoy aquí y es a lo que me debo, la batalla judicial que ha iniciado EU es una cacería de brujas que sólo beneficia al PP y no me hará perder ni un minuto de mis obligaciones como representante legítima de una parte de la ciudadanía de Paiporta”, concluyó.

22 de julio de 2008

EU reclama para su sede a la empleada que le ha ganado el pleito

Levante-EMV, Valencia

La dirección de Esquerra Unida ha remitido una carta a una de las empleadas históricas que tenía en el grupo en las Corts para que se incorpore de nuevo, a partir de hoy, a su sede central de la Gran Vía Ramón y Cajal, según ha podido saber este diario de fuentes del grupo parlamentario.

La trabajadora fue despedida por Esquerra Unida alegando problemas económicos para pagarle el sueldo ante lo que el grupo parlamentario, controlado por los diputados del Bloc y las escindidas de EU, la mantuvieron en su puesto con cargo a la formación parlamentaria. Paralelamente, la trabajadora denunció la rescisión del contrato y el juez ha condenado a EU y declaró la nulidad del despido. Ahora, el partido que lidera Glòria Marcos reclama a la empleada, que sigue en el grupo de las Corts, que vaya a su sede.

20 de julio de 2008

El juez anula el despido de EU a una de sus empleadas en las Corts

El partido no concretó las causas económicas de la rescisión

J. G. G./R. L., Valencia Levante-EMV, 20-Julio-2008

Esquerra Unida vulneró la normativa al despedir a una de las dos trabajadoras históricas del grupo parlamentario en las Corts, según la sentencia a la que ha tenido acceso este periódico de fuentes judiciales. Así lo determina el auto dictado por el juzgado de lo social número 17 de Valencia, que ha declarado la nulidad del despido de la afectada el 4 de enero de 2008 y ha condenado a EU a la readmisión en las mismas condiciones laborales con abono de los salarios desde la notificación de la rescisión hasta la comunicación del fallo. La sentencia, ante la que cabe recurso de suplicación ante la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de la Comunitat, supone un varapalo a la organización de izquierdas en el contexto del enfrentamiento con Iniciativa del Poble Valencià, los escindidos de EU, y el Bloc, que controlan el grupo frente a los parlamentarios de Esquerra Unida.
El pasado 4 de enero, la empleada de EU en el grupo de Compromís pel País Valencià, que llevaba desempeñando su labor desde abril de 1991, recibió una carta con fecha 31 de diciembre en la que le comunicaba la extinción del contrato "por causas económicas", invocando así una vía introducida en Estatuto de los Trabajadores que permite amortizar puestos por "necesidad acreditada objetivamente". En estos casos la empresa sólo paga 20 días por año y no 45. La misiva alegaba causas económicas "que hacen insostenible el mantenimiento" del puesto de trabajo "porque a la empresa [EU] le es imposible atender los gastos de explotación, debido a los incumplimientos que desde la actual portavoz del grupo parlamentario se están realizando de los compromisos adquiridos".
Licencia para encontrar nuevo empleo
EU ponía "a disposición" de la empleada la contabilidad para que pudiera "comprobar los hechos" y le daba hasta el 31 de enero "una licencia semanal de seis horas a fin de que trate de encontrar nueva colocación laboral".
El trasfondo real era político, la desconfianza en la empleada, a la que EU consideraba cercana a los críticos que, junto con el Bloc, habían destituido como portavoz a la coordinadora, Glòria Marcos. La empleada consideró una injusticia la rescisión -los sueldos de los empleados de los grupos se pagan con una subvención finalista de las Corts- y recurrió, solicitando la nulidad por la falta de concreción en la comunicación y, subsidiariamente, su improcedencia al entender que no existe la causa económica alegada. Entre tanto, al día siguiente del despido el grupo la contrató. Hoy, de nuevo vuelve a ser personal de Esquerra Unida.
En el fallo, el juez estima que la "carta-comunicación", "en cuanto a la mala situación económica de la empresa, no se ofrece dato numérico alguno sobre la evolución o disminución de subvenciones que percibe de las Corts Valencianes o cuotas de los afiliados en años anteriores, ni gastos de personal, ni tampoco sobre la estructura de la plantilla, ni de las extinciones producidas por la misma causa durante este año 2007". Acto seguido, cita jurisprudencia que establece que es preciso especificar los datos y elementos objetivos que justifiquen la situación para que el trabajador pueda rechazar los argumentos de la empresa, ya que, en caso contrario, se produciría indefensión.
El juez considera que EU "se limita a hablar de causas económicas" pero "sin indicar" los datos que se señalan anteriormente, sin que la contabilidad que ofrece o las explicaciones que quiso dar al contestar la demanda cambien este hecho. "La carta-comunicación contiene expresiones que pueden ser consideradas paradigma de imprecisión, en tanto que sólo expresan unos hechos genéricos", remata la sentencia.

6 de julio de 2008

Noticia completa

Josep Bort, regidor de l’Ajuntament d’Albuixech i portaveu de Projecte Obert, una de les corrents escindides de EUPV, ha denunciat l’existència d’un pacte entre el Partit Popular i Glòria Marcos per tal que tots els regidors i regidores que han abandonat la coalició EUPV siguen declarats trànsfugues i passen al grup de no adscrits, per acord plenari.

Per a Projecte Obert és una mostra més de tot el que l’actual direcció d’EUPV està fent per dinamitar polítiques i veus d’esquerres als municipis valencians. Segons Bort, “la desfeinada direcció d’EUPV es veu que no té altra cosa que fer, a banda d’acomiadar treballadors i treballadores i judicialitzar la vida política, que perseguir regidors d’esquerres. Instal·lats en el victimisme no fan més continuar la porga a la qual ja ens havien sotmés quan encara hi estaven fent valdre allò de morir matando”.

Bort ha declarat que tots els ajuntaments que compten amb regidors o regidores exmilitants d’Esquerra Unida han rebut la kafkiana petició que abandonen el grup municipals al qual pertanyen, siguen considerats trànsfugues i passen al grup de no adscrits i que amb tal finalitat existeix un pacte Marcos-Serra (cordinadora d’EU i vicesecretari regional del PP, respectivament) per tal de facilitar, on tinga majoria el PP, les pretensions de Marcos. “Afortunadament molts alcaldes del PP han obviat les recomanacions de la direcció del PP be perquè consideren una qüestió que res a veure té en el funcionament intern dels ajuntaments o be perquè ho considerem directament una estupidesa”

La Diputació de València va elaborar un informe a sol·licitud de l’ajuntament de Paiporta el qual justificava l’expulsió del grup de la portaveu del grup municipal Esquerra Unida-Bloc, Isabel Martín. Per a Projecte Obert és un informe al dictat del PP justificant allò que és injustificable amb nul·la base jurídica. A més, donat que no es possible parlar amb la direcció d’EU més enllà dels tribunals aquests pseudo-informes ens dona assegurada una victòria en els tribunals, si fos el cas. Ara pretenen fer el mateix a altres poblacions.

Projecte Obert vol mostrar la total solidaritat amb totes les regidores i regidors que es presentaren a les eleccions sota coalicions diverses i que estan sent objecte d’una irracional persecució que sols beneficia la dreta.

Explica el regidor d’Albuixech que d’igual manera que a ell ningú li va demanar el carnet per ser regidor del grup d’Esquerra Unida, ningú pot retirar la pertinença a cap grup per no tindre’l, a no ser, com diu la llei, la majoria dels membres del grup. La direcció d’Esquerra Unida s’està convertint en la millor aliada del bipartidisme al País Valencia.

Valencia 5 juliol 2008

Projecte Obert denuncia un pacto PP-EU

Levante-EMV, 6-Julio-2008

El ex diputado provincial de EU y portavoz de Projecte Obert, colectivo escindido de la formación de izquierda, Josep Bort, denunció ayer la existencia de un pacto entre Glòria Marcos, coordinadora de EU, y David Serra, vicesecretario del PP, para que los concejales que han abandonado EU tras las elecciones municipales sean declarados tránsfugas y enviados al grupo de no adscritos. Bort se refiere así a los concejales electos en listas de EU o en coalición con el Bloc que han abandonado la militancia de EU, fruto de las tensiones internas que arrastraba el partido. Así, el portavoz de Projecte Obert aseguró que los ayuntamientos donde hay concejales ex militantes de EU han recibido la petición de que sean declarados tránsfugas.

Por su parte, Marcos negó cualquier acuerdo, lamentó "la campaña de linchamiento que está sufriendo" y explicó que lo que ha hecho EU, a través de su responsable electoral, ha sido pedir la aplicación del pacto antitransfuguismo en los ayuntamiento donde un concejal se ha ido de EU.

Projecte Obert denuncia un pacto PP-EU

Las Provincias 06.07.08

Tras la expulsión de Glòria Marcos de Compromís, a la coordinadora de EU le siguen creciendo los enanos entre sus anteriores compañeros. El concejal en Albuixech y portavoz de Projecte Obert (una de las corrientes escindidas de EU), Josep Bort, denunció ayer la existencia de un pacto entre el PP y Marcos para que los ediles que abandonaron la coalición sean declarados tránsfugas y pasen al grupo mixto.

De hecho, en los últimos meses todos los Ayuntamientos que cuentan con concejales ex militantes de EU (que se presentaron a las elecciones con sus siglas y ahora pertenecen a Projecte Obert o a Iniciativa del Poble Valencià), han recibido peticiones de la dirección del partido para que estos ediles abandonen el grupo municipal al que pertenecen y sean considerados tránsfugas.

La mayoría de los alcaldes a los que EU ha apelado han ignorado la petición, dado que el acta de concejal es personal e intransferible. Sin embargo, la Diputación de Valencia elaboró un informe a solicitud del Ayuntamiento de Paiporta que justificaba la expulsión del grupo de la portavoz.